Den vyšyvanky... a vděčnost ex-post taktéž

23. 05. 2022 2:21:13
Ukrajina oslavila 19. května světový den "vyšyvanky". Mnohým tento termín možná nic neřekne, ale tuto košili zná od pohledu každý.

22. května se sešli na pražském Křížovnickém náměstí v rámci světového dne vyšyvanky příznivci ukrajinského státu a jeho současného boje za svobodu, práva na samostatnost, nezávislost a možnost vlastního sebeurčení. Ano - je to tři dny po klasickém svátku této folklorní ukrajinské košile, ale předpokládám, že stalo se tak z praktických důvodů, protože byla neděle a víkend, krásné slunné jarní počasí, které se brzy překlopí v léto. V mých myšlenkách rezonovala pochybnost, že "sem moc lidí fakt nedorazí". A zas a znovu jsem se mýlil. Miniaturní náměstí na úpatí Karlova mostu bylo poseto stovkami vyšívaných košil. Celé rodiny, děti, starší lidé, mladí studenti z Ukrajiny, lidé v produktivním věku, kteří k nám přišli buď už dávno, nebo v důsledku masakru ukrajinského národa, kterého jsme nyní aktuálně svědky.

Bylo milým překvapením, že celá tato manifestace pod barvami žluté a modré, se nesla v duchu naděje, klidu a solidarity. Ani jednou nezazněla toliko populární hláška "Putin chuylo". Ani jednou. Vedle zpěvu písně "Oj u luzi chervona kalyna" a standardního Sláva Ukrajině, celý průvod provázely hesla "Děkujeme Česko, děkujeme českému národu, sláva Čechii". Pořád dokola. Vedle slunečnicových pole lánů s blankytným nebem, se snoubila naše vlajka s vetknutým modrým slovenským klínem. Potom, co na Václavském náměstí vystoupil jako vždy skvělý řečník a ukrajinský velvyslanec v ČR jeho excelence Jevhen Petrovyč Perebyjnis, zaznělo několik folklorních neinvazivních ač protiválečných písní v ukrajinštině, jal jsem jsem se odejít protože mě večer čekala v Národním divadle Erbenova Kytice. A tak jsem to nakonec vzal zkratkou přes palác Lucerna, abych se vyhnul davům, do Billy ve Vodičkově ulici.

Měl jsem velice příjemný pocit, celá tato akce, byla naplněna neskutečnou mírou solidarity, vděčnosti a vzájemnosti. Korunovace celého dne přišla ve výše zmiňovaném obchodním řetězci. Ve světle toho, že jsem věděl, že nestíhám, musím si vzít oblek, vyžehlit košili, protože Národní divadlo není farmářský trh, jsem cílil pouze na pečivo, sýr, šunku a džus. Tím, jak jsem spěchal, zapomněl jsem na krku dvě vlajky - České republiky a Ukrajiny, které jsem měl uvázané v uzlíku a každou jednu na jednom rameni. Dáma za pultem s uzeninami zvedla oči a zeptala se: "Dnes je nějaký svátek ?", "Ne není, dnes je pochod vyšyvanky", "Aj, takže jste tam byl na Václavském náměstí ? Já jsem z Ukrajiny, moje dcera o tom mluvila a je tam také, ale já na to přes všechnu tu práci zapomněla. Ale vy jste Čech, že ?", "Ano ano jsem ze Šumavy". "Chtěla bych Vám na tisíckrát poděkovat, Vám osobně i Vaší zemi, za podporu a solidaritu a za to, že jste nás neopustili, moc si toho vážíme, ještě jednou Vám strašně moc děkuju, mějte nádherný den".

Odcházel jsem (přiznávám se) v hlubokém sentimentu. Člověk nemusí chtít nic recipročně nazpět, aby mohl pomoci. Jednou jsme se do té pomoci pustili, na základě pocitu solidarity a humanity. Tak ji dotáhneme do konce. Na Jaspersových myšlenkách. Na tom, že když někde dle Hemingwaye někomu zvoní hrana, nemá nám to být jedno, protože za chvíli zazvoní nám. Koupil jsem si dvacet deka šunkového salámu a paní mi pak ještě k pokladně zamávala.

Nic není takové, jak je nám často prezentováno, protože oni nechtěli mít dům rozbitý ruskými raketami z Kaťuší, oni sem v mnoha případech třeba ani nechtěli, ale Česká republika otevřela náruč lidem, kteří to v daný moment potřebovali.

A já jsem rád, když vidím to, že nějakým způsobem má smysl to, co děláme a že pomáháme a že jsme světu a lidem, kteří to potřebují, prospěšní a dokážeme stále ještě nastavit lidskou tvář.

Autor: Jan Fuchs | pondělí 23.5.2022 2:21 | karma článku: 13.01 | přečteno: 292x

Další články blogera

Jan Fuchs

Pod vlajkou vlčího háku

Obránci Mariupolu z pluku Azov budou souzeni před lidovým soudem v Doněcku, ohlásil samozvaný "prezident" DNR Denis Pušilin. Vzhledem k faktu, že v DNR je stále (resp znova) institut trestu smrti, všichni víme, co bude následovat.

23.5.2022 v 19:26 | Karma článku: 37.76 | Přečteno: 4366 | Diskuse

Jan Fuchs

Příkopy mezi námi aneb začalo to Czechtekkem… a taky vejci...

Pro zdravou pluralitní demokracii je potřeba rozličnost a variabilitu druhých názorů. Vše slušně. Bez invektiv. Bez agrese a s respektem vůči druhé straně. O tu jsme přišli v roce 2005 a jak k tomu došlo ?

17.5.2022 v 21:02 | Karma článku: 9.32 | Přečteno: 489 | Diskuse

Jan Fuchs

A když se bratr stal dospělým...

Můj "malý" bratr dnes oslaví 18. narozeniny. Elementární smysl lidské existence a bytí. Rodina je alfa a omega člověka.

16.5.2022 v 2:46 | Karma článku: 7.92 | Přečteno: 235 | Diskuse

Další články z rubriky Politika

Jan Bartoň

Přichází nový věk – volíme mezi tragédií a realismem

Pan Václav Vlk starší uveřejnil skvělý komentář k současné mezinárodní situaci pod titulkem Přichází nový věk tragédie. Abychom předešli tragédii, musíme zvolit realismus.

28.3.2024 v 10:00 | Karma článku: 17.82 | Přečteno: 269 | Diskuse

Petr Duchoslav

Ruský břeh Roberta Fica

Jsem proslovenský, dělám vlasteneckou a suverénní politiku, vše jen pro národ. Tak by se stručně dala charakterizovat politika staronového premiéra Roberta Fica. Zní to sice líbivě, ale realita je bohužel jiná.

27.3.2024 v 9:24 | Karma článku: 25.10 | Přečteno: 506 | Diskuse

Petr Štrompf

Utažený kremelský šroub. Stržený závit pak způsobí pohromu

Islamisté vraždící v Moskvě. Mrtví na obou stranách ukrajinské fronty. Represe režimu, žijícího ve strachu o sebe samého. Šrouby stále utahuje a bude je utahovat ještě víc.

26.3.2024 v 17:34 | Karma článku: 18.71 | Přečteno: 464 | Diskuse

Michal Sabó

Rudá záře nad Moskvou aneb mají teroristi právo na soucit?

Útok v Rusku, při němž útočníci v koncertním sále na okraji Moskvy v pátek zabili nejméně 133 lidí a mnoho dalších zranili, nám nastavil zrcadlo. Máme Rusko litovat?

26.3.2024 v 7:13 | Karma článku: 36.52 | Přečteno: 2304 | Diskuse

Bohumír Šimek

Je Babiš bezpečnostní riziko?

Mimořádná schůze sněmovny, tentokrát svolaná vládní pětikoalicí, které přetekl kalich trpělivosti, a která zvažuje riziková chování opozice, a opozice obviňující z bezpečnostního rizika vládu. Kdo má pravdu?

25.3.2024 v 18:15 | Karma článku: 22.86 | Přečteno: 651 | Diskuse
Počet článků 7 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1041

 

Kdo jsem ? Člověk. Někdy rapl a bručoun, ale srdcem demokrat milující svobodu, volnost a spravedlnost. Havlista nesnášející útlak a bezpráví. 

politika, ekonomie, mezinárodní vztahy, regionální rozvoj, společnost, kultura, divadlo a hudba, literatura a jídlo :)

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...